Stereoskopklubben

I begyndelsen af forrige århundrede besluttede en kreds af stereointeresserede medlemmer af Københavns Fotografiske Amatørklub at starte en speciel klub for stereofotografi. En af initiativtagerne var Peter Elfelt, og klubben blev startet i januar 1908.

Klubbens hovedaktivitet har altid været billedcirkulationer, hvor medlemmerne har haft mulighed for at diskutere og kommentere hinandens billeder.

I klubbens start afleverede man de tunge, skrøbelige glasplader personligt til hinanden. Senere kunne man sende dias med postvæsnet og Stereoskobklubben blev af samme årsag landsdækkende. I mange år har klubben også deltaget i internationale billedcirkulationer. Klubben var medlem af ISU (International Stereoscopic Union).

Den digitale tidsalder er også nået til stereofotografi og aldrig har det været så nemt og billigt at fotografere stereobilleder, som nu!

Generalforsamling i Stereoskopklubben anno 1913

Klubbens vedtægter 1908

En vigtig aktivitet var cirkulationsmapperne, hvor medlemmerne indlagde deres billeder til bedømmelse og diskussion, en aktivitet som stadigvæk er krumtappen i vores forening. Klubbens billedmapper cirkulerer idag til stereofotografer i Danmark, Tyskland, Schweitz og New Zealand. Foruden billedmapperne cirkulerer mapper med udenlandske tidsskrifter, for at vi kan være orienterede om hvad der sker inden for stereskopi, såvel teknisk som kunstnerisk.
Klubbens arkiv rummer arkivalier om klubbens aktivitet siden 1908 samt en del litteratur om stereoskopi. Klubbens arkivar bestyrer endvidere Registranten over Danske Stereoskopbilleder med over 17.000 danske stereoskopbilleder.

Generalforsamling i Stereoskopklubben anno 2008